• +36 70 8509070
  • info@mosolyfitness.hu
  • www.mosolyfitness.hu

Szenzomotoros Torna

Szenzoros zavarról olyankor beszélünk, amikor az agyban bizonyos ingerek feldolgozása az idegrendszer teljesítménygyengülése miatt rosszabb, vagy nem típusos. Ilyenkor az agy nem képes a bejövő ingereket helyesen feldolgozni. Fontos megjegyezni, hogy a szenzoros zavarral rendelkező gyermekeknél valószínűleg nincsen az agy szerkezetében tényleges sérülés, így ez nem jelent feltétlenül értelmi gyengeséget is. Tapasztalatok alapján a legtöbb SNI-s gyermeknél előfordul szenzoros zavar, mely kísérő tünetként lehet jelen a már meglévő diagnosztizált probléma mellett. Különösen gyakori a szenzoros zavar együtt járása bizonyos kórképekben, mint például autizmus, tanulásban, - és értelmileg akadályozottság, beszédfejlődési zavar, mozgásszervi sérülések … stb.)

Szenzoros zavar tünetei:

- mozgáskoordinációs problémák, izomtónus eloszlási problémák: hamar elfáradnak, laza izomtónus jellemzi ezeket a gyermekeket

- megkésett beszédfejlődés, artikulációs zavarok: beszédük jelentősen elmarad az életkori átlaghoz képest, verbális kommunikáció gyengesége miatt frusztrálódás jellemezheti őket

- figyelem- koncentrációs problémák: figyelmük hamar terelődik, nem képesek hosszú távon egy dologra koncentrálni

- iskolai problémák, nehézségek: a térbeli és síkban való tájékozódás gyengesége, előfordulhat a tanulási zavarok kialakulása esetükben

- magatartás- és viselkedésproblémák: agresszív, vagy önbizalom hiányos gyermekek

A mozgásfejlesztés ebben az esetben is a konduktív pedagógia (Pető módszer) elemeire épít, valamint beépítjük még a TSMT és az Ayres terápia egyes elemeit is. A foglalkozások a gyerekek életkori sajátosságait figyelembe véve épülnek fel. Játékos, zenés, komplex fejlesztés, ahol az agy különböző területeinek az ingerléséről van szó. A figyelem fejlesztése közvetve valósul meg azáltal, hogy a gyerekeknek egy-egy feladaton belül egyszerre több dologra is oda kell figyelniük, pl. beszéddel, mondókával kísérni a mozgásos feladatokat. A foglalkozások egyik része szabadabb, ahol a gyerekek a különböző fejlesztő eszközöket (Ayres terápia) használják, a másik részben pedig egy irányított mozgásfejlesztés zajlik, ahol a nagymozgásokon túl fejlesztjük a finommanipulációt, egyensúlyérzéket, ruganyosságot, ritmusérzéket, hosszú- és rövidtávú memóriát és a figyelmet egyaránt.